dilluns, 30 de juliol del 2012

POSTAL #10



Només cal que cada dia a les vuit faci la lectura i n'enviï els resultats. Això i prou. La casa és menuda, gairebé una cel·la. Però res no hi manca. Hi ha un finestró que pareix el dia cada matí. Aleshores surto i camino fins a l'instrumental. Prenc notes, fumo una cigarreta, i torno de seguida a acabar la feina davant del teclat. la resta d'hores són un regal per a mi sol, que jo administro gelosament. sense voler, m'he anat confegint unes rutines que compleixo amb rigor matemàtic. Sóc lliure d'ensinistrar-me. I m'ensinistro lliurement.



dilluns, 23 de juliol del 2012

COMIATS



Va tornar a tancar la porta sabent que aquest cop seria per sempre. Però no podia fer altra cosa, després de tots aquests anys. Els nens eren grans, malgrat que no del tot. Feia anys que tenien les cases pagades i la feina s'havia convertit en un cercle tan tancat que gairebé l'ofegava, gairebé. No era exactament el moment, n'era conscient. Però l'és mai, el moment? Sobretot si no hi ha alternativa.

S'havia provat de treure la vida i, al darrer moment, no ho havia fet. Ningú ho sabia, és clar. Hi ha moltes coses d'ella que ningú no sap. Sempre ha estat així. D'altra banda, si ho hagués explicat, o bé no se l'haurien cregut o bé la tindrien per la covarda que efectivament deu ser. Però ho havia provat de debò. Havia pujat allà dalt amb el cotxe i es va prendre tota aquella colla de comprimits. Repenjada al cotxe, va fumar tres, quatre, cinc cigarretes. Va prémer la clau i el cotxe va grinyolar abans de tancar-se. Va caminar fins al picat, del tot disposada a llençar-se daltabaix. Però no va poder. Així de senzill. O de complicat. Us prendria el pèl si expliqués que va pensar en els tres nanos o en ell. No hi va haver cap visió ni cap reflexió profunda. I tampoc no li va faltar l'atreviment. No havia tingut mai por, ella. Havia estat educada per a governar el món i l'hauria governat si no hagués nascut a províncies i no s'hagués hagut de fer càrrec de la clínica. Simplement va tornar al cotxe i va conduir fins a casa, abaltida encara per l'efecte dels caramelets.

A la seva edat, tot era tan al seu lloc que resultava incomprensible trobar-se d'aquella manera. Amb les mans al volant, de tota manera, s'alegrava de no haver deixat cap missatge, de no haver provat patèticament d'explicar-se en una nota massa evident. No era al barranc, sinó al cotxe. De fet, qui es pot culpar d'allò que no es pot explicar? Ho sap, no hi ha pena sense dol ni culpa. Ni tampoc culpa, sense supòsit de fet. No hi pot haver preguntes sense respostes. Si més no, esdevé tan estúpid mirar de qüestionar-les, oi? No, ella tampoc ho sabia. No, ella tampoc ho entenia. És tan senzill com que tot s'havia acabat. No el matrimoni. Tot. Ell no en tenia la culpa, ni els seus pares, ni aquella canalla de postal que havia anat fent grans. El petit anava pels deu. Deu anys! No, ningú no té la culpa de res. Mai. I no obstant això, no podia continuar. No trobava sentit a res, ni tan sols un sentit petit on arrapar-se. Viure, certament, no valia la pena. Però de tota manera, la seva meitat raonada i científica oferí probablement una lògica irrefutable. Una cosa és engegar-ho tot a la merda i una altra de molt diferent és convertir-se en la causa per a tots els traumes familiars. Un excés de protagonisme que no fa per ella. No en vol de protagonisme. Esborrar-se, vol.

—te'n vas?
—...
—no dius adéu als nens?
—...
—no vols dir adéu als nens?
—...
—com pots anar-te'n, així, sense ni tan sols dir adéu als nens?
—...
—és de debò, que te'n vas?
—...
—i no diràs res als nens?
—...
—Ets ben boja, ho saps, oi?
—...

dilluns, 16 de juliol del 2012

POSTAL #9




Fa quinze dies que no m'aturo enlloc que no sigui a omplir el dipòsit o menjar alguna cosa. I, fins i tot aleshores, evito mirar als ulls de qui em despatxa. El meu silenci no és un càstig, ni tampoc una presó. Tot de sobte és com si em sobressin les paraules, o més aviat tot al contrari, com si fos massa feixuc trobar exactament el mot adequat. Els pobles i les ciutats se m'escolen a les cues dels ulls. Potser perquè em terroritza la idea que no sabria tornar a engegar. Conec el dia que sóc. Reconec cada paisatge.


dimarts, 10 de juliol del 2012

DEMÀ JA HO VEUREM


He sentit a dir que tornes a tenir vint anys. Entendràs que la gent parli molt i el cert és que mai estàs segur de fins a quin punt has de donar per certa una informació o altra. Per això em dirigeixo directament i sense embuts a tu. Però, digues, ha estat així de cop i volta o bé hi ha alguna mena de pacte poc convencional del qual hi ha enraonies escampades arreu? I com va anar, doncs? Et vas llevar un matí i, en mirar-te al mirall, vas comprovar que t'havien escapçat la maduresa del rostre, que gaudies d'una agilitat i una fermesa que havies oblidat? I la pell? La pell no oblida. Em pregunto si encara conserves aquella cicatriu deliciosa de la galta esquerra, la del maleït accident. Suposo que et deuen haver tornat aquella teva mirada entre innocent i maliciosa que jo adorava. De tota manera, em preocupa el fet que que juntament amb l'edat se t'hagin endut la memòria recent, perquè en aquests darrers anys —no ens en podem amagar— n'han passat de tots colors. Per tothom, vull dir. Coses que ningú de nosaltres no hauria d'oblidar mai. I tindràs tota la raó si em dius que també hi ha hagut estius d'un blau lluminós. Justament per aquest aquest motiu em sabria greu si no en conservessis —si més no— l'expressió. El record d'un record, ni que fos. I la canalla, com s'ho ha pres? Perquè existeixen encara, oi? Em costaria imaginar-te sense aquell parell de marrecs cridant el teu nom a totes hores. I el teu home què n'ha dit? Ja se'n sap avenir? Al cap i a la fi, m'afiguro que no deu ser una cosa temporal sinó més aviat com si tornessis a començar però des del mateix lloc on ja havies arribat. Ja sé que no ve al cas, però no em faria res tornar-te a veure amb la mateixa edat que tenies aleshores, quan et vaig conèixer. Encara que, ben mirat, per mi sempre tindràs aquells vint anys i el mateix vestit vermell una mica curt. No sé tu què en penses, però vols dir que has fet massa bon tracte? Mira, saps una cosa, jo m'he tret la barba aquest matí. Sí. Ja sé que no és el mateix. Potser avui no em posaré corbata i entraré a sala amb cos de camisa sota la toga. Demà ja ho veurem.


dilluns, 2 de juliol del 2012

POSTAL #8




Per primera vegada (segona, de fet, oi?), he dormit en el cotxe. Feia una eternitat que conduïa per una carretera infinitament idèntica, començaven a pesar les parpelles i no semblava que la cosa hagués de canviar. Cap llum. Cap moviment. Res que no fos Nick Cave anguniejant la nit que, tard o d'hora, s'ha contagiat d'aquell retorn per a no acabar. La pluja m'ha fet decidir. M'he aturat allà mateix i he deixat que la son em vencés. M'ha despertat una llengua de vellut que abrillantava el vidre de la meva finestra i compassava un esquellot.



dilluns, 25 de juny del 2012

AMOR GEGANT






La Susi Miller viu sola en un  pis massa gran. un ficus salvatge al pati i dos cactus esquifits devora l'ordinador. Al gerro del passadís, fa temps que s'hi exclamen unes gerberes pansides. La nevera buida, els cendrers plens. Cuida les bèsties dels veïns perquè mai no troba un no per resposta, però és al·lèrgica al pèl i li fan por la majoria d'animals.

Va arribar a la ciutat pensant que, per fi, hom entendria per a què estava feta però, després de tots aquest anys, ha estat ella qui ho ha entès. Per això cuida una senyora gran i ja no es presenta a cap càsting. Encara es pinta el cabell, s'arregla les ungles i continua fent dieta perquè ja és un costum. De vegades, a la peixateria, interpreta l'estudiant curiosa i innocent amb l'accent provincià que ella va perdre de seguida i d'altres, passeja per la ciutat badocament com una turista estrangera i pregunta als vianants per una plaça o un monument. De fet, ben mirat, mai no ha deixat d'actuar. Fins i tot a casa quan ningú la mira. Canta a la dutxa i balla pel passadís. Però ja sap que el tren de l'eternitat no es va aturar a la seva estació.

I no em mal interpreteu, coneix perfectament la línia que separa realitat i ficció. Massa que la coneix. Que si encara es fa dir Susi Miller és més per mandra que per altra motiu de pes. Distingeix perfectament l'ara i l'aquí. Justament per això, quan es va enamorar del Carrasclet, va córrer a demanar hora al centre de salut mental. Naturalment, quan va començar a explicar la història a la doctora, ella mateixa va veure que tot plegat no tenia ni cap ni peus i va acceptar de bon grat el tractament farmacològic que li van receptar. Però fou debades.

Tot va esclatar per la festa major. Ella voltava pel centre només per amarar-se del xivarri i les rialles dels demés quan el va veure entrar a la Plaça del Mercadal. Tan alt i tan guapo. Amb aquell pas elegant i la gorra musca. Ell no la va veure, ni falta hi va fer perquè ella no va apartar la mirada ni un segon d'aquells ulls nostàlgics, d'aquella patilla impecable. Ni durant la tronada no va parpellejar ni mig alè per por de perdre puntada. S'hi va apropar, li acaronà la mà, feu fotografies amb el telèfon mòbil i seguí amb atenció les seves passes de ball i el compàs dels músics que l'amanyagaven. Quan el gegant començà la retirada, ella el seguí fins al final, fins a darrera hora. I no se'n tornà a casa fins que l'última escletxa del local fou forrellada. Un cop en el seu menjador, s'empassa sencera la programació de la televisió local només per la possibilitat que el seu enamorat hi sortís, ni que fos en un trist fotograma. La nit fou llarga. llarguíssima.

L'endemà i la resta de dies de festa no li van poder posar falta ni una sola vegada. Va arrossegar la senyora ben endiumenjada en la cadira de rodes i gairebé va acampar en el centre de la ciutat. Aprengué de memòria el gest i la traça d'aquell gegant encantador que la feia glatir. Comprà tot el marxandatge existent i carregà amb ella la càmera de vídeo per tal de retratar per sempre més els moviments d'aquell adonis. Hagués perdut la vista de tan a prop com repassava l'aparell de televisor a l'hora de dinar i en les vesprades, quan el seu Carrasclet ja era desat. Però certament les hores passen i els dies s'empenyen els uns als altres com la mainada al pati de l'escola, i lluny de defugir la seva responsabilitat, s'enrolà en la colla gegantera i s'oferí voluntària per a refer i arranjar tot allò que s'escaigués. Així, en el decurs de la quotidianitat, aconseguí més d'una estona d'intimitat amb el seu noi que —ni per aquestes— no badava boca davant les insistències de la Susi Miller.

Feu servir l'any sencer per a posar-se en forma i, en les sortides, ningú que no fos ella va carregar a les espatlles els quatre metres del seu amor de polièster. Hagués mossegat si algú altre hagués gosat introduir-se en el seu interior. Era seu i per a ella. Només seu i només per a ella. No patiu, seguia prenent la medicació no fos cas que tot plegat se n'anés de mare però el cert és que no es poden adulterar els sentiments amb píndoles de colors. Per tal de posar seny i ensinistrar la rauxa, feu de maneres per conèixer el noi que havia servit de model en el seu dia. Ni punt de comparació. El seu era alt i fort, un home de debò, no com l'altre que fins i tot duia ulleres. I què? La història va plena d'amors platònics. Que potser fa mal a algú, ella, amb el seu amor no correspost? És evident que la meitat de dones que fan cua rere ella a la caixa del supermercat no són pas més correspostes del que ella ho és quan el manso s'aixeca i branda el trabuc. D'altra banda, tampoc no n'ha fet mai cap proclama. Tret de la doctora i la senyora, ningú ha sentit mai ni mitja paraula del seu amor incondicional. Amb la doctora, fa temps que no hi parla més enllà de les quatre ximpleries que l'altra vol sentir, i avall va. Amb la senyora, en canvi, s'esplaia a gust. Com que la pobra ja no toca vores, ella l'encaterina amb les històries del seu estimat. Un cop, fins i tot li'n va ensenyar una foto que sempre duu al moneder.

L'estiu passat va llogar el pis del costat del local i es va fer fer una porta que hi connecta directament i en secret. Només cal ser curosa a primera hora i llevar-se quan cal perquè ningú t'enxampi. I tots contents. De seguida que arriba a casa es posa còmoda i se'n va de seguida amb el seu gegant. Hi ha vegades que fins i tot s'arrauleix dintre seu i xiuxiueja petites paraules d'amor garrapinyades, rucades per a ells dos sols. Després, li explica com li ha anat el dia. Que les cames li fan figa, que la senyora cada dia pesa més i que,  a la perfumeria, han acabat el vermell rus que ella fa anys que fa servir per vestir-se els llavis però la setmana que ve ja en tornaran a tenir. I, entre una cosa i l'altra, li ve la son i li agafa la mà. I prou que ho sap que és impossible però juraria que ell mou els dits, distretament però melosa. I ella es deixa fer i prefereix no fer anar la raó que tot ho embruta. I passa la vida, com qui no vol la cosa.


dilluns, 18 de juny del 2012

POSTAL #7




Ahir vaig tornar a la carretera. Em va semblar que havia arribat el moment. Durant el ball, va arrencar a ploure sobtadament, amb violència. Abans que l'aigua arribés a l'empedrat, la pluja havia fet de la plaça un desert. La gent havia escampat en totes direccions a recer, amb els seus. L'orquestra, en canvi, va acabar de tocar la peça que interpretava, potser perquè sortir de la partitura que ha escrit algú altre no resulta fàcil. I aquella melodia per a mi sol, moll sota el diluvi, em va acabar de convèncer que la festa s'havia acabat. Una casa no és una llar. Ni un carrer, una pàtria. Com  et deia, ahir mateix vaig tornar a la carretera, em va semblar el moment.